Roetfilter reinigen of vervangen ? – Alles over DPF problemen

Vrijwel alle dieselauto’s zijn tegenwoordig uitgerust met een dieselpartikel filter (DPF) oftewel: een roetfilter. Dit filter is nodig om uitlaatgassen te zuiveren van vervuilende deeltjes. Helaas komen de roetfilters met een gebruiksaanwijzing (letterlijk) en raken ze nogal eens verstopt of gaan ze kapot. Wat dan? Is het dan beter om het roetfilter te reinigen of moeten we het roetfilter vervangen? of wegschrijven ?

  • De werking van het roetfilter
  • Hoe u kunt voorkomen dat het roetfilter vervuild raakt
  • De signalen dat het roetfilter verstopt zit
  • In welke gevallen roetfilter reiniging mogelijk is en hoe dit werkt
  • Het vervangen van het roetfilter en de kosten

Wat is een DPF roetfilter en wat doet het?

Wat is een DPF roetfilter

Laten we echter bij het begin beginnen. Wat is dit DPF-filter precies en wat doet het? Zoals u weet ontstaan bij de verbranding van diesel in de motor roetdeeltjes. Dit is een verzameling koolstofverbindingen en zogenaamde polycyclische aromatische koolwaterstoffen (PAK’s).  omdat roet zwart is, absorbeert het meer zonlicht, waardoor oppervlaktes waar roet op ligt warmer worden. Dit draagt dus bij aan de opwarming van de aarde.Een manier om auto’s aan deze normen te laten voldoen is stoppen met diesel en met z’n allen overgaan op elektrisch. Dat is natuurlijk niet zo eenvoudig en de grootste onzin daarom heeft men een eenvoudigere oplossing bedacht: het roetfilter. Dit wordt bevestigd tussen de motor en de uitlaat, en filtert het roet uit de uitlaatgassen.

Is een roetfilter verplicht bij diesel?

In principe gelden er geen regels die een roetfilter verplicht stellen. Wel dient iedere automobilist zich te houden aan de euronormen.

In de praktijk blijkt de enige mogelijkheid om met een dieselmotor aan deze norm te voldoen het inbouwen van een roetfilter te zijn. Daarom worden dieselauto’s tegenwoordig standaard uitgerust met een roetfilter. U zult begrijpen dat dit dus ook moet werken. Het mag niet verstopt, kapot of vervuild zijn, omdat dan de emissienorm niet altijd gehaald worden

De werking van een roetfilter

Zoals gezegd zit het roetfilter bevestigd in het uitlaatsysteem, tussen de uitlaatkant van de motor en de uitlaat dus. Het zit zo dicht mogelijk bij de motor, omdat het onderdeel soms heel warm moet kunnen worden. Hierover later meer.

De uitlaatgassen die de motor verlaten stromen door het filter, waarbij de roetdeeltjes in speciale kamertjes in het roetfilter worden opgevangen. Hiervoor is zo’n DPF gemaakt met keramisch materiaal, waar de deeltjes goed aan hechten.

U kunt zich voorstellen dat het DPF-filter hierdoor op den duur vol raakt. Dit gebeurt gemiddeld om de 200 tot 1000 km. Als het filter vol is, is het tijd voor een zogenaamde ‘regeneratie’. Het motorsysteem van uw auto verhoogt dan tijdelijk de temperatuur van het uitlaatgas tot zo’n 500 -700 °C. Hierdoor verbrandt het roet en ontstaat er as, wat niet schadelijk is en dus het filter probleemloos kan verlaten. Het roetfilter is dan leeg en weer klaar voor de volgende ronde.

Hoe raakt een roetfilter verstopt?

roetfilter verstopt

Wanneer dit regeneratieproces goed verloopt, raakt een roetfilter dus nooit helemaal verstopt. Er gaat een lampje branden op uw dashboard, de motor verhoogt zijn temperatuur en binnen enkele minuten is uw filter als vanzelf gereinigd.

Helaas verloopt dit regenereren niet altijd volgens plan. Een voorwaarde voor het goed kunnen verbranden van de roet is de temperatuur. Die moet hoog genoeg zijn. Om verschillende redenen, zoals korte ritjes door de stad of rijden in een te laag toerental, kan de motor niet warm genoeg zijn om alle roet te verbranden.

Na het regenereren blijft er dan dus roet achter in het roetfilter. Wanneer dit een enkele keer gebeurt is dit niet zo erg, maar als structureel iedere 500 km niet goed vanzelf gereinigd wordt, zal na verloop van tijd het roetfilter verstopt raken.

Hoe u kunt voorkomen dat het roetfilter verstopt raakt

Normaal gezien hoeft een roetfilter slechts om de 100.000 of 200.000 kilometer nagekeken te worden. In veel gevallen hoeft er dan nog niks aan te gebeuren, soms moet het gereinigd worden en soms moet het vervangen worden.

Wilt u uw roetfilter in optimale staat houden en zorgen dat het niet verstopt raakt? Volg dan onderstaande tips op om uw roetfilter in perfecte conditie te houden:

  • kom bij regelmatig bij ons langs voor de regeneratie van uw DPF roetfilter
  • Probeer niet te veel en te vaak te rijden met lage toerentallen. Hierdoor produceert uw motor overmatig veel roet, omdat de diesel onvolledig verbrand wordt.
  • Maak altijd gebruik van speciale motorolie. Voor diesels bestaat er zogenaamde ‘low-saps-olie’. Deze olie heeft minder metaalhoudende additieven, fosfor en zwavel: stoffen die ervoor zorgen dat uw filter verstopt raakt.
  • Vermijd zoveel mogelijk de file en korte stadsritjes. Diesels zijn van nature gemaakt voor lange afstanden, en hun roetfilters ook!
  • Tank goede kwaliteit brandstof. Hierdoor raakt het filter minder snel verstopt.
  • Laat uw roetfilter bij de APK of onderhoudsbeurt goed controleren. Wanneer de problemen in een vroeg stadium worden ontdekt, valt het over het algemeen mee met de kosten en kunnen ze met een normale, goed uitgevoerde regeneratie worden verholpen.

Signalen dat uw roetfilter verstopt zit

In de meeste auto’s met een DPF roetfilter zit een lampje op het dashboard dat aangeeft dat het niet goed meer werkt. Als het na de automatische regeneratie nog steeds brandt en samen gaat met een motorstoringslampje, dan is het duidelijk: uw roetfilter zit verstopt.

Daarnaast kunt u de volgende signalen tegenkomen:

  • Zwarte rook uit uw uitlaat, omdat het filter simpelweg de roet niet meer filtert
  • U ruikt de geur van diesel
  • De auto verbruikt meer olie dan normaal
  • Uw auto schokt en de motor stottert
  • Een hoger brandstofverbruik, omdat de motor meer moeite moet doen om de uitlaatgassen de auto uit te blazen
  • Een blazend of sissend geluid terwijl u rijdt

Kan ik door blijven rijden met een vol roetfilter?

Als u al deze signalen negeert zal de auto op den duur in het ultieme symptoom van een verstopt roetfilter springen: de noodloop. Dit kan heel gevaarlijk zijn wanneer u op de snelweg bent, want de auto zal dan niet harder meer rijden dan 50 km/u. Negeer bovenstaande signalen dus nooit!

U kunt dus niet door blijven rijden met een vol roetfilter. dit kan zeer gevaarlijke situaties opleveren.

De kosten voor het vervangen van een roetfilter

Als het reinigen niet mogelijk is, heeft u nog twee opties: het roetfilter laten vervangen of de roetfilter verwijderen (leeg halen), Om hierbij een goede afweging te maken, is het belangrijk om te weten hoe duur het plaatsen van een nieuw of tweedehands filter is. Zie hiervoor onderstaande tabel.

Vervangen DPF filter Kosten in euro
Inbouwen tweedehands roetfilter 500 – 1500
Inbouwen nieuwe DPF 900 – 4000

Is het beter om het roetfilter schoon te maken of te verwijderen?

In de meeste gevallen wanneer er sprake is van ernstige vervuiling en verstopping, zal reiniging niet meer mogelijk zijn. Naast verstopping zijn er dan ook vaak beschadigingen die door enkel reiniging niet gemaakt kunnen worden. Het repareren van een roetfilter is niet mogelijk, dus het vervangen of verwijderen van het roetfilter is dan de enige mogelijkheid als u nog met de auto de weg op wilt.

Dan de hamvraag: is het beter om te reinigen , roetfilter vervangen of de roetfilter verwijderen ? Als autotuner zouden we zeggen vervangen, maar maar niet iedereen heeft het geld of wil investeren in zijn/haar auto. Als het mogelijk is, zouden we altijd aanraden het DPF filter als eerst te laten reinigen. Dit heeft met name te maken met de kosten. Het inbouwen van een nieuw filter is drie tot acht keer zo duur als het laten reinigen (volgens de beste methode).

Daar staat wel tegenover dat het voordat de reiniging uitgevoerd wordt, vaak niet duidelijk zal zijn of het überhaupt zin heeft. De kans bestaat dus dat u het ding laat reinigen en onnodig geld betaalt, terwijl het dan alsnog vervangen moet worden of verwijderd . Dat is wel heel zonde van het geld.

Bij het verwijderen van de Roetfilter weet u zeker dat het probleem zich niet meer voor doet. Wel ruikt de auto iets meer naar diesel.